Is het jou al opgevallen dat wanneer je zoekt naar de perfecte auto, plots alle opeenvolgende advertenties allemaal over auto’s gaan? Dit komt doordat een website in staat is om natuurlijk zoveel mogelijk data te verzamelen. Op basis van deze data kun jij het optimale uit gepersonaliseerde advertenties halen.
Cookie als stukje code
Dat begint met een cookie. Een cookie is een stukje code op de harde schijf van je desktop, tablet of mobile device met als doel het surfgedrag te volgen. Dit noemen we cookietracking.
Nadeel van third party cookies
Deze worden door externe bedrijven geplaatst, zoals Facebook en Google. Zij volgen klikgedrag om zo interesses van de webbezoeker op te slaan. Het doel is zo veel mogelijk informatie te genereren zodat gepersonaliseerde advertenties vanuit deze platformen optimaal worden ingezet. Inmiddels hebben Apple Safari en Mozilla Firefox al eerder maatregelen getroffen om third-party cookies te blokkeren middels de Intelligent Tracking Prevention (ITP) en de Enhanced Tracking Protection (ETP).
Vervanging van Third-Party Cookies
De Privacy Sandbox is ontworpen om third-party cookies te vervangen door nieuwe technologieën die gebruikers minder volgen en hun privacy beter beschermen. Third-party cookies worden vaak gebruikt om gebruikers over verschillende websites heen te volgen, wat privacyproblemen oproept.
Dit zorgt voor een reeks aan nieuwe technologieën, waardoor gebruikers interesses worden gecategoriseerd op basis van hun browsegeschiedenis zonder specifieke gebruikers te identificeren.
Privacy Sandbox probeert hiermee balans te vinden tussen het beschermen van gebruikersprivacy en het behouden van de functionaliteit van gerichte advertenties.
Krijg grip op je data met tracking
Het wordt, zoals je wellicht al hebt gemerkt, moeilijk om grip te krijgen op de verzameling van data. De oplossing voor website-eigenaren? Server Side Tagging, waarmee je data verzamelt, maar ook de consument tegemoet komt.
Wat bedoelen we met Server Side?
Wat is het? Bij server-side tagging worden tags op een server beheerd in plaats van in de browser van de gebruiker. Dit betekent dat de gegevens eerst naar een server van de website-eigenaar worden gestuurd, waar ze worden verwerkt en vervolgens doorgestuurd naar de externe tracking- of advertentiediensten.
Voorkom afhankelijkheid van cookies
Door deze onverwachte ontwikkelingen adviseren wij juist om onafhankelijkheid te creëren, maar hoe behaal je die onafhankelijkheid? Investeer in opties om first-party data te verzamelen, waardoor je niet langer hoeft te rekenen op third-party cookies. Dit begint met de methode Server Side Tagging om op de juiste manier gegevens te verzamelen.
Server Side tagging waarborgt privacy
Hiermee worden advertenties afgestemd op de interesses van je websitebezoekers, zonder dat er persoonlijke gegevens doorgestuurd worden aan derden. Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat ongewenste advertenties de webbezoeker niet eindeloos blijven achtervolgen met als voordeel voor bedrijven dat ze advertenties optimaliseren. Dit geldt niet alleen voor grote bedrijven, maar ook voor kleinere bedrijven nemen de data insights aanzienlijk toe.
Nauwkeurige gegevens, maar wel conform AVG
Effectievere marketingstrategieën voor gegevensverzameling die uiteraard in lijn zijn met regelgeving anno 2024. Het beschermen van gegevens is en blijft een topprioriteit. De server-side implementatie minimaliseert externe bedreigingen, waardoor je data niet wordt gedeeld met derden.
Zo voldoe jij eenvoudiger aan diverse privacywetten en kun je gegevens verzamelen waarbij je het recht bij de websitebezoeker neerlegt om hier toestemming voor te geven of juist niet.
Nieuwe Chrome ervaring
Op 23 juli 2024 werd aangekondigd dat Google terugkomt op het uitfaseren van cookies. Google Chrome geeft aan dat de cookies van derden in de Chrome browser worden behouden, terwijl zij eerder aangeven deze geleidelijk uit te bannen. Deze beleidswijziging zou zijn beïnvloed door adverteerders die zich zorgen maken over de personalisatie van hun advertenties. Dit zou het vertrouwen in gebruikersgegevens kunnen schaden, waardoor dit de digitale advertentiemarkt zou kunnen beïnvloeden.
Echter zijn er nog weinig details bekend over wat Google wel door gaat voeren, los van dat zij webgebruikers een keuze zullen bieden voor het tracken van gegevens. Zo wordt er gevraagd of gegevens gebruikt mogen worden voor gepersonaliseerde doeleinden, waardoor men dit zelf in de hand heeft. Echter lijkt Google plots adverteerders tegemoet te willen komen, aangezien zij zorgen voor een grote inkomstenbron.
Technische implementatie
Dit vereist technische expertise en configuratie van tagging methodes, waar wij, als Ideale Diensten je uiteraard graag mee helpen.
Zo adviseren wij website-eigenaren om data te verzamelen met een eigen server via Google Tag Manager, waardoor first party data wordt verzameld. Hiermee worden de interesses van de betreffende website opgeslagen op de server, waardoor ze hun advertentie aan de juiste doelgroep laten zien. Deze gegevens worden ook gebruikt om de gebruikservaring op de website te optimaliseren.
Server-side tagging zorgt voor tracking scripts die vanuit eigen domein naar de server worden gestuurd. Hier kun je een server opslag voor huren bijvoorbeeld.
Neem direct contact op via Whatsapp of bel om direct in contact te komen met onze marketing adviseurs als je graag de Server Side Tagging mogelijkheden wilt bespreken.