Introductie van Apple Tabs hebben direct invloed op mailmarketing

29/8/24

In september (2024) rolt Apple de iOS 18 uit. Deze update zorgt voor uitbreidingen van de Apple Mail voor alle Apple gebruikers. Handig om hierop in te spelen met je mailmarketing als je weet in welk postvak je nieuwsbrief terechtkomt. 

Overzichtelijke mailbox categorieën 

Welke categorieën komen hierin aan bod?

  • Primary: Mails van bekende contacten of degene die urgent zijn.
  • Transactional: Bestelbevestigingen en informatie over zowel betalingen als bezorgingen, zoals track & trace.
  • Updates: Nieuwsbrieven en meldingen van sociale media platforms.
  • Promotional: Marketing- en sales mails. 

Marktaandeel Rapport 

Apple blijkt uit onderzoek een van de meest gebruikte clients om mails in waar te nemen. Vermoedelijk zal dit dus een groot effect hebben op de nieuwsbrieven die je naar Apple gebruikers toegestuurd. Opeenvolgend wordt Gmail gebruikt met 35,2%. Al eerder introduceerde Gmail labels die je als tabbladen in kunt stellen. 

Bron: Litmus Client Share Rapport. 

Interactie met klanten via mailmarketing

Interactie met je (potentiële) klant wat sterk van branche varieert. Echter is er altijd een ding essentieel voor de klantervaring en dat is effectieve communicatie, waarin je direct invloed uit kunt oefenen op aankoopbeslissingen. De mailmarketing methode bestaat inmiddels al meer dan 50jaar.  

Zo deed Sinch Mailgun onderzoek naar diverse aspecten nadat zij een survey afnamen onder 2000 respondenten. Zo bleek dat maar liefst71,5% meer mailboxen hanteren dan 1. Dan vragen wij ons natuurlijk direct af of men voor promotionele mails een aparte mailbox gebruikt, hierbij gaf 72% aan dit niet de toen. 

Wanneer men een mail ontvangt geeft 71,5% aan deze te openen met mobile device en  opeenvolgend 16,7% in een webbrowser per desktop device. 

Test je mailing op apparaten en achtergrondkleuren

Wij adviseren natuurlijk om je nieuwsbrief preview goed te testen, zodat deze op alle apparaten goed tot zijn recht komt. Wat we vaker zien is dat men vergeet dat sommige gebruikers hun mail thema op een zwarte achtergrond hebben staan, waardoor sommige buttons in het niet vallen. Let hierbij goed op dat je in ieder geval de achtergrondkleur aangeeft en deze niet op transparant laat staan of test deze goed door op beide achtergrondkleuren. 

Hoe vaak stuur je nou zo’n nieuwsbrief?

Wij adviseren wekelijks een nieuwsbrief te versturen, zodat je overkill aan informatie voorkomt. Het is natuurlijk goed om zichtbaar te zijn, maar je kan ook te vaak zichtbaar willen zijn, wat zorgt voor het tegenovergestelde effect. 

Hoe vaak kijkt men op hun persoonlijke mail?

We durven na het onderzoek vast te stellen dat 85% meer dan2 keer per dag op zijn of haar mail kijkt en meer dan 55% geeft aan de inbox te bekijken nadat ze zijn opgestaan. In de ochtend bekijkt men dus vaak hun mailbox met opeenvolgend rond de avonduren (vermoedelijk na hun werk). 

Waarom meldt men zich aan voor nieuwsbrieven?

Om met enige regelmaat aanbiedingen te ontvangen, waar men dol op is. Dit is de hoofdreden waarom men graag ingeschreven wordt. Wetende dat er maar liefst 25% van de consumenten minimaal 2 keer per dag hun mailbox bekijkt. Dat betekent kansen voor jouw bedrijf. Houd je (potentiële) klanten op de hoogte van producten of diensten, maar ook van leuke aanbiedingen met enige regelmaat. 

Wat motiveert een ander om jouw nieuwsbrief te openen?

Denk na over de subject line en preview tekst, waardoor men kiest om de mail te openen. Diverse factoren spelen hier een rol bij: ‘is het wel mijn tijd waard?’ Het openen van zo’n e-mail. Zo is enige consequentie in het versturen van e-mails cruciaal, aangezien je zo een merknaam opbouwt die wordt gezien als een herkenningspunt zodra de mail in de inbox verschijnt. Combineer dit met kortingen en je open-rate stijgt. 

Wil jij nou weten wat voor effect je nieuwsbrief heeft gehad? Zorg dan voor een goede inrichting van Server Side Tagging, zodat je uit de verkregen data waardevolle conclusies kunt trekken.

Ook toe aan de ideale samenwerking?

Laat hier je gegevens achter en dan nemen wij snel contact met je op.

Dit veld is verplicht
Dit veld is verplicht
Bedankt voor het invullen van het contactformulier! We nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.